KOHTUMINE SOOMES


3. - 9. DETSEMBER 2017 

MULJED JA PROGRAMM

Intervjuu programmis osalenud õpilastega kroonikas "Häädemeeste Keskkool 2017/2018". Intervjueerisid 10. klassi õpilased Mariann Mäger ja Loreen Leppikson õpetaja Silvi Murulaugu juhendamisel eesti keele ja kirjanduse tunni ülesandena.   

3.-9. detsember toimus programmi esimene õpilaskohtumine ja seda põhjanaabrite juures Soomes. Osalesid 9. klassi õpilased Lauriin Loosaar, Sander Kasela, Markus Laanisto ja õpetaja Rene Kurm. Eesmärk oli minna kaema, kuidas tähistatakse vabariigi aastapäeva Soomes. Kuna tegemist oli riigi sünnipäevanädalaga, siis oli ka projektis osalejate ülesandeks tutvustada, millal  ja kuidas tähistatakse oma kodumaa sünnipäeva ning miks just sel kuupäeval.
Hermanni kool, mis Soome poolelt  projektis osaleb, asub Salos. Salo on linn kahe pealinna, praeguse Helsinki ning endise Turku vahel. Linnas on pisut üle 50 000 elaniku ning see näeb  välja tänapäevane, kuna oma hiilgeajal oli põhitööandjaks NOKIA.
Hermanni kool on 500 õpilasega kool, kus õpivad õpilased 7.-9. klassini ehk III kooliaste. Õppetöö algab kell 8, kaugemalt saabuvatele lastele kell 9. Mõne õpilase kodu on koolist isegi kuni 40 kilomeetri kaugusel. Koolipäev lõpeb sarnaselt meie kooliga kella 14.30 paiku, sest sõltutakse bussidest. Vahetunnid on 15 minutit pikad ning õpilased veedavad selle õues.
Õpetajate töö tunnis ei erine meie õpetajate tööst, kui siis ehk tehnilise poole pealt – kasutatakse interaktiivseid tahvleid. Muus osas on meetodid sarnased – individuaalne töö, grupitöö, õpetaja-õpilase vestlus, esitlused klassis ja vanematelt õpilastelt noorematele. Väga põnev oli kogeda nn „Tere tulemast!" tundi, kus õpivad muukeelsed õpilased, kes peavad seal omandama võimalikult kiiresti soome keele, et sulanduda üldõppesse. Esialgu osalevad nad oma klassi juures sellistes tundides nagu kunst, toitlustus, muusika, kehaline kasvatus. Vastavalt keele omandamisele sulandutakse ka teistesse tundidesse, kuid kogu aeg on neil kõrval individuaalselt eraldi õpetajad, kes toetavad nende erinevate ainete alast õppetööd. „Tere tulemast!" tundides valmistutakse koos õpetajaga loodusõpetuseks, keemiaks jm.
Kooli juhib Ameerika päritolu direktriss, kes on väga vaimustunud uuest riiklikust õppekavast, kus suur roll on eesmärgistamisel ning enesehindamisel – kaasatud on ka õpilased, kes paralleelselt õpetajatega peavad andma oma tööle ning saavutustele hinnangu. Kuna õppekava on väga noor, aastast 2016, siis nentis koolijuht, et sellesse tuleb suhtuda kriitiliselt.
Lisaks igapäevasele koolitööle ning tundides osalemisele kuulasime eri riikide sünnilugusid ja nägime, kuidas tähistatakse vabariigi aastapäeva Soome koolis ning peredes. Tegime ka väikese retke Teijo rahvusparki ning küpsetasime lõkke kohal vorstikesi ning tainast (külmakartlikumad küll sauna eesruumis kaminas).

Oli väga innustav nädal!

Rene Kurm

------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------
Projekti grupp Soomes




Teijo rahvuspargis

Teijo rahvuspargis

Reis Soome

Meie reis Soome sai alguse 3. detsembril. Soomes olime terve nädala ehk kuni 9. detsembrini.
Pühapäeval tutvusime oma perekondadega ja seadsime ennast sisse. Minul oli väga tore perekond, nad olid väga naljakad ja tegid terve seal viibimise aja minu jaoks mugavaks ja koduseks. Kusjuures ma ei olnud ainukene vahetusõpilane nende peres, neil oli ka vahetusõpilane Ungarist.
Esmaspäeval läksime kooli, seal tutvustati meile Hermanni kooli ja mõned vahetusõpilased esitlesid slaide. Peale seda käisime Salo linnavalitsuses, seal tutvustas linnapea meile Salot ja rääkis selle ajaloost. Järgmiseks läksime kodunduse tundi, kus meile tutvustati soome rahvustoite ja neid me saime ka maitsta. Peale seda oli mul soome keele tund enda vastuvõtja õpilasega.
Teisipäeval tähistasime koolis Soome 100. iseseisvuspäeva, see algas lipu heiskamisega, läksime vabadussamba juurde, kus laulis meeskoor. Peale seda liikusime saali, kus toimus iseseisvusgala. Järgmiseks käisime lõunal ja siis läksime tundi, kus 8.e esitas meile Soome kohta presentatsioone ja meie esitasime enda omasid. Läksime taas saali, kus toimus iseseisvuspäeva pidustus. Oma kodukoha ehk Kiikala lähedal on algkool, kus toimus iseseisvuspäeva kontsert, mis oli väga tore ning ma kohtasin seal eestlasi, kellega vahetasin paar sõna.
Kolmapäeval oli Soome iseseisvuspäev ja seoses sellega oli meil koolist vaba päev. Terve päeva tegelesid meiega perekonnad, õhtul vaatasime presidendi vastuvõttu. Minu perekond mängis minuga Unot ja nad valmistasid Soome rahvustoitu lõunaks.
Neljapäeval pidime rääkima kooli raadios oma riigist ja koolist ning panema peale ühe eesti laulu. Peale seda tulid meil tunnid, kus pidime tegema presentatsioone erinevate asjade kohta, näiteks ilma, 3. detsembri jne, see kestis 3 tundi. Järgmiseks tulid meil tunnid, kus me kuulasime ka Soome õpilaste presentatsioone.
Reedel pidid rääkima kooli raadios oma riigist ja koolist inglased. Peale seda oli meil kaks tundi, minul oli ajalugu ja kunst. Järgmiseks läksime Steissi noortekeskusesse, kus me saime mängida erinevaid mänge. Peale seda sõitsime Kirjakkalasse, kus me jalutasime ja seal tutvustati meile Soome loodust. Grillisime vorste ja saia.
Laupäeval pidime varakult tõusma ja hakkasime liikuma Eesti poole.

See reis oli väga tore ja ma olen üliõnnelik, et mina sain endale väga sõbraliku perekonna, kes tundsid huvi minu ja teise vahetusõpilase vastu. Ma loodan, et see ei jää minu viimaseks korraks osaleda õpilasvahetusel.

Lauriin Loosaar

Welcoming lesson

Toitlustamise tund (home economics) ja traditsiooniline Soome toit

Turku kindlus

Jalakäijate praam Turkus

Turku


Turku kirik


-------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------
Soome reis

Käesolev jõulukuu algas meile (Sander, Lauriin, õp Rene ja mina) reisimisega Soome. Osalesime projektis, mille eesmärgiks oli tutvustada oma riiki, kodukohta, -kooli ja selle traditsioone teiste riikide õpilastele. Kokku oli osalejaid viiest riigist: Soomest, Ungarist, Inglismaalt, Portugalist ja Eestist. Enne ärasõitu tegelesime esitluste kokkupanemise ja sõidu planeerimisega.
Meie reis algas 1. advendi hommikul. Sõita ja seigelda saime palju, nt busside, trammide ja praamiga. Sihtkohaks oli Salo linn. Kui me õhtuks kohale jõudsime, ootasid meid bussijaamas meie Soome pered. Üheks projekti tingimuseks oli see, et õpilased elavad vastuvõtjate õpilaste peredes. Eks ikka sellepärast, et saaksime rohkem selles päris keskkonnas olla ja suhelda. Oma "koju" jõudsime päris hilja õhtul, sest  minu pere elas 7 km linnast väljas. Rääkisin oma perega natukene jutu, pakkusin külakosti ja siis läksimegi magama.
Järgmisest päevast algas iseseisev elu. Hommikul läksime 8.25 bussiga Salo kooli. Esimesel päeval tutvusime ja tutvustasime ennast teiste riikide õpilastele, käisime ka mõnes tunnis. Õhtupoolik oli uue perega, nt õhtul käisime koos võrkpallivõistlust  vaatamas. 
Kuna teisipäeval oli Soome iseseisvuspäeva eelne päev, siis tähistati seda rahvuspüha ka meie koolis. Toimus pidulik gala, lipu heiskamine ja kõnede pidamine. Soomlased tantsivad palju, iga klass esitas tantsu ja lõpuks tantsiti ühiselt. Peale tantsu võisid kõik koju minna ja seda me ka tegime.
Järgmine päev oli meil vaba, sest see oli riigipüha. Meie pere veetis seda sportides ja vaba päeva nautides, nt kohe hommikul läksime sulgpalli mängima. Olime seal paar tundi ja siis läksime koju ning nautisime lund ja ilusat talveilma (nt käisime jalutamas). Õhtul vaatasime ühiselt presidendi vastuvõttu.
 Neljapäev oli koolis tundiderohke. Tegime arvutiklassis presentatsioone ja käisime (koos oma vastuvõtva õpilasega) tundides. Õhtul käisime perega bowlingut mängimas. Sportimine ja ühised tegevused minu perele meeldisid, seda võis märgata ka sellest, et õhtuti mängiti koos erinevaid lauamänge.
 Reedel käisime Salo Noortekeskuses ja Ironworks Village’is, kus toimus väike jalutuskäik, vorstide grillimine ja taigna tulel küpsetamine. See oli minu viimane õhtu Soomes, olime perega koos, sõime head sööki (minu peres tegi süüa pereisa ja toit oli alati väga maitsev) ning jätsime hüvasti. Laupäev algas varakult, sest tagasitee oli pikk. 
Mida ma sellest projektis osalemisega õppisin ja teada sain? Koolis, mida me külastasime, õpib umbes 500 õpilast ja see oli põhikool. Huvitav tundus see, et koolis pakutakse õpilastele rohkem valikuid ehk valikaineid. Õppetunnid ja nendes õpetatav tundus samasugune ja meie kodukooliga sarnane. Õpilased on ikka õpilased, olenemata riigist, kus nad elavad. Selle nädala jooksul õppisin kõige enam tundma just soome kultuuri, soomlaste toite, kombeid ja ajalugu. Kindlasti aitas sellele palju kaasa peres elamine. Aitäh perele! Aitäh ka õpetaja Renele, kes meile selle võimaluse pakkus ja meiega selle reisi ette võttis.

Markus Laanisto

Salo linnapea

Gaidid Soome lipuga Veturitallis 

Lipu heiskamine Veturitalli ees

Salo kirik Soome lipu värvides vabariigi aastapäeval

Pidulik laud vabariigi aastapäeva puhul, kohe algab presidendi vastuvõtu ülekanne

Meisterdamise töötuba


Noortekeskuses Steissi

Noortekeskuses Steissi

----------------------------------------------------------------------------------------------------------------

ERASMUS+  projekti raames veetsime nädal aega Soomes Hermanni koolis, mis asus Salo linnas. Koolis on umbes  500 õpilast ja meie majutajad  käisid kõik sealse kooli eri klassides. Mina sain enda nädala veeta perekond Mikkolate juures.
 Kool oli nagu iga teinegi, aga oli paar erinevust meie omast. Esimene oli see, et neil näidati kõik projektoriga seinale, ka töölehed, mida klass pidi täitma, näidati tahvlile. Teine oli see, et nende koolis ei kantud vahetusjalanõusid, kui hakkas tund, siis jäeti lihtsalt joped ja liigsed riided klassi taga olevatesse nagidesse.
Õppisin tundma ka sealseid levinud toite, näiteks Karjala pirukat, mis oli täidetud riisipudruga, ja muidugi  Soomele väga iseloomulikku maiustust- lagritsat. Iseseisvuspäeval pakkus ka minu majutuspere neid toite. Ja me käisime kirikus, sest see on nende jaoks väga tähtis. Kirikus peeti jutlust ja pärast seda läksid kõik sõjas langenute hauale ja veteranid, kes selle sõja üle elasid, laulsid seal laule.
Iseseisvuspäeva ballil oli ka väga palju tantsimist, mis oli kohustuslik. Iga klass pidi esitama mingi tantsu ja kõige vanem klass, mis seal koolis oli (9. a),  tantsis tangot. See oli minu jaoks kindlasti väga omapärane ja uudne kogemus,  kuna meie koolis sellist tava pole.
Käisime ka Salo linnahallis ja kohtusime linnapeaga. Saime teada Salo ajaloost ja linna probleemidest. Kuna seal olev suurfirma Nokia vahetas asukohta, jäid väga paljud töötuks ja see ongi linna üks suuremaid probleeme.
Salo noortekeskus on olnud  11-18aastastele  üle viie aasta avatud. See on päris suur ja neil on ka sees skatepark, mis oli noorte seas väga popp.
Reis oli üleüldse väga hariv ja meeldiv kogemus ning ma õppisin nii mõndagi. Läheksin kindlasti igal võimalusel tagasi.


Sander Kasela 
Perniö kirikus

Jõululaud

Projekti õpilased teevad kokkuvõtet nädalast
Esitlus "Eesti Vabariik. Häädemeeste. Meie kool ja noored"


Programm

Sun 3.12
Arriving, reception at the railway/bus station. (Hotel within walking distance). Teachers coming to meet the visitors, as well as host families. Some students are asked (separately and beforehand) to exit the bus at an earlier stop.
Settling in.

Mon 4.12

KLO
OHJELMA
8
With the host student (if the school starts at eight)
9
Y2: Introducing the school and the week’s program. Incoming students and teachers as well as host students and some of the staff at Hermanni
10
State holidays
11
State holidays cont’d and introducing the schools (teachers?)
12.15
City hall
13
Finnish Food culture at the Home Economics class (description below)
14
Lesson (English, French, Geography)

Monday 13.15-14 Classroom KO1 (Anne-Mari Lepistö, teacher of Home Economics)
Lesson of Finnish Food culture: we will familiarize ourselves with the typical food of Finnish culture. We will be tasting ingredients and then we will talk about the subject.
Evening:
Relaxing, getting to know the families, getting to know Salo

Tue 5.12
KLO
OHJELMA
8
-
9-9.30
Assembling, raising the flag and to the flame of freedom. Assembling at school and to the hall.
9.40-10.30
Independence day gala in the hall.


10.30-12.00
Lunch and group leader lessons (students and teacher with class 8E, where they’ll hear presentations on Finnish history.) Teachers for coffee to the staff room, students present their “state holidays” to students with 8E


12
To the hall
12.30-14.30
Independence Day celebration in the hall




(DRESSCODE festive)
Evening: ”Veturitalli”, Independence Day pre-party, dinner

Wed 6.12
Independence Day, Finland 100 yrs. Day off from school. The students at their “host homes”, where they can experience the traditions of celebrating the Independence day in Finland.
The principal will meet the teachers in Turku, lunch and sightseeing
The President’s soiree (TV) at a teacher’s home + light refreshments at 18 or 19 for teachers

Thu 7.12
KLO
OHJELMA
8
Lesson for the host student (if the school starts at eight)
8.55
Morning words by visiting students
9
Lesson or workshop
10
Lesson or workshop (IT class reserved for an editing session)
11
Lesson or workshop (IT class reserved for an editing session)
11.15
LUNCH
12
Lesson or workshop (IT class reserved for an editing session)
13
Lesson or workshop; Teachers can opt to refresh at a hotel (departure for Perniö roughly at 15.30
14
Lesson or workshop

Day:
Lessons at school: Home Economics, Music, Crafts, Home Economics, Geography, English

Evening:
Visit to Perniö, introducing an old church. To a teacher’s home.



Fri 8.12
KLO
OHJELMA
8
Lesson for the host student (if the school starts at eight)
8.55
Morning words by visiting students
9
Lesson
10
Lesson
11.15
Lunch
12.00
Steissi youth center, program until 2
13
Steissi
14
Trip to Kirjakkala ”Ironworks village”, back at 17.30

We will have our Hungarian school assistant Eva talking about the history of the place in English in the afternoon.







Kommentaare ei ole:

Postita kommentaar